Buurten in de buurt op De Klamp in Langezwaag

18 mei 2013

Buurten in de buurt op De Klamp in Langezwaag

Buurten in de buurt op de klamp in langezwaag

Donderdagmiddag 16 mei. Het is net begonnen met regenen als we starten met het Buurten in de Buurt op De Klamp in Langezwaag.

Woningbouwcorporatie Elkien heeft alle nieuwe woningbouwprojecten stopgezet wegens geldgebrek, en dit heeft grote gevolgen voor een aantal plaatsen in Opsterland, zo ook voor de 55 + woningen op De Klamp in Langezwaag. Voor ons een goede reden om te gaan Buurten in de Buurt.

Als eerste laten we een SP-lid woonachtig aan De Klamp weten dat we er zijn. Terwijl we met haar staan te praten valt het ons op hoe slecht het houtwerk eruit ziet. Er zit een behoorlijk diep gat in het raamkozijn, hier is duidelijk sprake van houtrot en daarnaast ziet het houtwerk eruit of het een verfbeurt kan gebruiken. De huizen doen echt oud en slecht onderhouden aan. Zo buurtend stellen we de bewoners vragen als: "wat betaalt u nou aan huur? Is er enige vorm van isolatie?"

Veel van de 55 plus woningen worden inmiddels bewoond door jongeren, die zijn blij dat de sloop niet doorgaat. Trots op hun eerste eigen woning zien ze het nut nog niet zo van sloop/nieuwbouw. De oudere bewoners hebben daar duidelijk een andere mening over. In de  winter stook je je scheel en is het niet warm te krijgen, het tocht aan alle kanten.  De huur die de mensen betalen ligt tussen de vierhonderd en vierhonderdvijftig euro, dat is veel voor een woning zonder enige vorm van isolatie.

We vragen of iemand iets weet over achterstallig onderhoud en/of renovatie, maar niemand weet wat er nu gaat gebeuren. Onzekerheid alom. Dat Elkien deze woningen  toch nog een huursverhoging durft te geven verbaast ons en is eigenlijk schandalig.

We nemen afscheid met het toezeggen van ondersteuning, mochten de bewoners aktie willen voeren dan kunnen ze kontakt opnemen met ons.

Zit u in de zelfde situaltie en wilt u samen met de andere bewoners aktie ondernemen en u weet niet hoe? Stuur een mailtje naar opsterland@sp.nl en we nemen kontact met u op.