Politiek in Opsterland

11 juli 2013

Politiek in Opsterland

Het lijkt geen pretje te zijn om in de Gemeenteraad van Opsterland te zitten. Het opstappen van Leo Andringa is wat dat betreft een treurig makend dieptepunt. Spelen op de man in plaats van op de bal viert hoogtij.

Het valt natuurlijk ook niet mee. Opsterland is van oudsher een linksgeoriënteerde gemeente die eind negentiende eeuw met een marechaussee-detachement tot de orde geroepen werd. Maar sinds de laatste verkiezingen heeft rechts de macht gegrepen, met voorspelbare gevolgen: sterke verhoging van de afvalstoffenheffing en veel geld voor de onnodige verdubbeling van de N381. En kennelijk is een neveneffect dat de onderlinge communicatie zo lastig is geworden dat verdachtmakingen over en weer het winnen van het inhoudelijk debat.

Dat het zich niet beperkt tot gekibbel in de Raadszaal werd duidelijk door de actie vanuit het gemeentehuis, met handhavend optreden tegen de twee raadsleden die een discussie over gemeentelijk vergunningsbeleid hadden aangezwengeld. Dus zelfs het college van burgemeester en wethouders is al met het virus besmet, door ambtenaren op pad te sturen naar aanleiding van een tip – je vraagt je af uit welke hoek die tip gekomen is. En zou het dan niet verstandig zijn om een kijkje te nemen op het terrein van alle raadsleden? Er is duidelijk sprake van selectieve verontwaardiging.

Het is jammer dat Leo Andringa is opgestapt. Hij was niet altijd onze spreekbuis, maar hij was wel een van de weinigen in de Raad met een eigen geluid over de echte problemen van Opsterland. We zullen hem missen.

Jacob W. van der Hoek

Bestuur SP Opsterland