Nieuwsbrief februari 2014

2 maart 2014

Nieuwsbrief februari 2014

Het kindpakket Gemeente Opsterland

In De Woudklank van 5 februari deelt de gemeente Opsterland haar inwoners mee dat kinderen van 0 tot 18 jaar vanaf 1 februari van dit jaar in aanmerking kunnen komen voor een Kindpakket.

Ik ging eens op zoek in het gemeentelijk archief op internet om te kijken wat we kunnen verstaan onder het begrip kindpakket.

In de nota heroverweging gemeentelijk minima beleid gaat de gemeente Opsterland daar uitgebreid op in. Bij deze nota is uitgegaan van de gegevens die bekend zijn over 2011. Van de 12.623 huishoudens in Opsterland heeft 8.4% een inkomen tot 110% van het sociaal minimum dit zijn 106 huishoudens. Inmiddels leven we in 2014 en zijn de gevolgen van de crisis veel harder aangekomen dan in 2011 en mag je aannemen dat deze cijfers een stuk hoger zijn. Van de 6.859 kinderen in Opsterland anno 2011 leefden er 403 op in huishoudens met een minimum inkomen. Ook dit cijfer zal inmiddels een stuk hoger liggen. Met daarnaast het dichtdraaien van de subsidiekraan uit Den Haag in het kader van alle bezuinigingen, waren er dus redenen genoeg om het armoedebeleid te herzien.

Belangrijke punten in de nota waren:

1 Voorkomen van sociale uitsluiting met extra aandacht   voor kinderen van 0 tot 18 jaar

2 Vergroten bekendheid van inkomensondersteuning

3 Voorkomen en aanpakken van financiele problemen

Omdat meerdere organisaties in Opsterland bezig zijn met armoedebestrijding heeft de gemeente het plan opgevat om al deze organisaties ( Rode Kruis, Humanitas, Stichting Urgente Noden, Stichting Leergeld, De Voedselbank en de Kerken) te bundelen om samen een integraal armoedebeleid uit te kunnen voeren waarin inwoners met financiele problemen actief worden ondersteund bij het zoeken van oplossingen voor zijn/haar financiele problemen. Denk hierbij aan schuldhulpverlening, ondersteuning bij het vinden van werk en het toewerken naar zelfredzaamheid. Werk is daarbij natuurlijk de beste vorm van armoedebestrijding, als er tenminste fatsoenlijk loon wordt betaald en je daarmee meer gaat verdienen dan de bijstandsnorm waar je nu mee moet zien rond te komen.

Het kindpakket zou dan in plaats komen van de regeling maatschappelijke participatie, de schoolkosten regeling, de regeling kind en PC en de witgoedregeling.

Het kindpakket is een ondersteuning in natura gebaseerd op maatwerk, waar gekeken wordt naar de individuele behoefte van het kind. Voor dit pakket is samenwerking gezocht met het Jeugdsportfonds, Cultuurfonds en Stichting Leergeld, dit werkt kosten- en tijdbesparend en door de samenwerking komt er meer geld beschikbaar om zoveel mogelijk kinderen te helpen en minder te merken van de bezuinigingen die door het kabinet zijn doorgevoerd.. De gemeente verwacht door de ondersteuning in natura te leveren succesvoller te zijn in de ondersteuning omdat het pakket echt bij het kind terecht komt.

Waar is het pakket uit opgebouwd? Wat zou een kind minimaal moeten kunnen doen?

Een kind moet naar de Peuterspeelzaal kunnen

Een lidmaatschap van de Bieb

Het zwemdiploma A

Mee kunnen doen aan schoolactiviteiten

Vanaf 7 jaar 1 computer per gezin

Toegang tot internet

Sporten of andere activiteiten in club vorm

Schoolmaterialen

Daarnaast zou het ook mogelijk kunnen zijn om kinderen kledingpakketten te geven.

In de nota wordt beschreven hoe het plaatje er in samenwerkingsverband dan uit zou moeten gaan zien. De bedoeling is dat Het Centrum voor Jeugd en Gezin verder genoemd CJG als voorportaal gaat fungeren. Doordat zij al veel met jeugd en gezinnen werkt is het bereik onder kinderen groot. Het CJG voert het intakegesprek waarna Werk en Inkomen samen met de participerende organisaties voor de uitwerking gaan zorgen. Een uitwerking die op maat is gemaakt voor het gezin waarin gewerkt wordt naar zelfredzaamheid. Daarnaast wil de gemeente het moestuinenproject voortzetten.

Voor echtparen zonder kinderen en alleenstaanden blijft de bijzondere bijstand van kracht, waar je terecht kunt voor vervanging van kapot witgoed. Bij elke aanvraag zal dan een individuele afweging worden gemaakt of u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Daarnaast blijft de langdurigheidstoeslag gehandhaaft, die volgens de gemeente ook heel goed gebruikt zou kunnen worden voor de aanschaf van witgoed.

Langdurigheidstoeslag per jaar

Gehuwden 550,00 euro

Alleenstaande ouder 484,00 euro

Alleenstaande 386,00 euro

Doordat het kindpakket in natura zal worden gegeven naar behoefte van het kind dient u er rekening mee te houden dat er geen geldelijke steun meer wordt verstrekt waaraan u zelf een invulling kunt geven.

Jolanda Geerling – van Overhagen

*/

/*-->*/

Normale werkverschaffing

Door de regeringsplannen kunnen we binnenkort het volgende tafereel aanschouwen; 3 personen die aan het papierprikken zijn. De eerste omdat dit zijn werk is, de tweede op grond van zijn re-integratietraject, de derde als tegenprestatie voor de bijstandsuitkering.

Voor papierprikken kan ook gelezen worden, sneeuwruimen, koffieschenken in verzorgingshuizen, warme maaltijden rondbrengen enz. enz. Allemaal werkzaamheden, in het kader van de moderne werkverschaffing, die voorheen werden gezien als arbeid waar gewoon een loon tegenover stond. Het is onbegrijpelijk dat de overheid maar blijft beweren dat re-integratie en de tegenprestatie niet tot arbeidsverdringing leidt. Want waarom zou een gemeente in bijvoorbeeld het geval van een stevige sneeuwbui nog een bedrijf inhuren als werklozen klaarstaan om de sneeuw voor niets op te ruimen?

Bovenstaande werkzaamheden zijn maatschappelijk nuttig, maar wat te denken van werkzaamheden die bijstandsgerechtigden verplicht bij sociale werkplaatsen dienen te verrichten in veel gemeentes. In het kader van hun re-integratie zijn werklozen hier bezig met arbeid op het niveau van wasknijpers maken en enveloppenvouwen. De overheid stelt dat op deze manier bijstandsgerechtigden “fit” gemaakt worden voor de arbeidsmarkt. Door het opdoen van werkritme hebben deze werklozen een grotere kans op betaald werk is het mallotige idee. Je ziet het al voor je; iemand solliciteert naar een betaalde baan en meldt dat hij/zij het afgelopen half jaar op de sociale werkplaats heeft gewerkt. Ik kan u verzekeren dat deze sollicitant niet wordt aangenomen!

Overigens leidt de werkverschaffing ook bij de sociale werkplaatsen tot verdringing, omdat werklozen het werk van gehandicapten overnemen; kwetsbare mensen die nu eenmaal aangewezen zijn op dit zeer eenvoudig werk.

Graag zou ik zien dat de overheid de werkeloosheid werkelijk te lijf zou gaan met stimuleringsplannen en scholingsmaatregelen om werklozen echt een perspectief te bieden op betaald werk. Alles is beter dan de nu ingeslagen weg van disciplinering en bestraffing van mensen met een uitkering.

Oh ja, ik ben in het voorbeeld waarmee ik begon nog een vierde persoon vergeten, namelijk de taakgestrafte die werd veroordeeld tot, u raadt het al, papierprikken.

Harald Luis

ROEMER:

PVDA DUMPT GRONINGS BEDRIJF ALDEL

23-01-2014 • Het Groningse aluminiumbedrijf Aldel is
en blijft failliet. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen het SP-voorstel om een doorstart mogelijk te maken gestemd. Dat is opmerkelijk aangezien tijdens het debat juist een ruime meerderheid steun uitsprak voor een doorstart. ‘De PvdA riep om het hardst, zelfs in onvervalst Gronings accent, dat elk muizengaatje benut moest worden om Aldel te redden’, zegt SP-leider Emile Roemer. ‘Zoals vaker de laatste tijd houden ze de rug niet recht als het erop aan komt. Groningen is kei- hard gedumpt door de Partij van de Arbeid.’

Ondernemers in de regio Eemsdelta presenteerden samen met de provincie Groningen en een aantal belangenorganisaties een reddingsplan voor Aldel. Minister Kamp zag niets in dit plan en wilde de betrok- kenen geen valse hoop geven. Roemer: ‘Kamp noemt dit reddingsplan ongeoorloofde staatssteun. Dat deugt voor geen meter. Waarom kon het bij het failliete Ned- Car dan wel?’