Nieuwsbrief maart 2014

31 maart 2014

Nieuwsbrief maart 2014

Stemmen – het gaat niet om politieke partijen

Bij iedere verkiezing weer zien we politieke partijen om het hardst op de trom slaan. We zouden daarbij gemakkelijk gaan denken dat politieke partijen belangrijk zijn. Dat zijn ze ook – zij zelf zijn daar het meest van overtuigd – maar een relativering om zelf rustig te kunnen blijven slapen is toch wel op zijn plaats.

Uiteindelijk dienen verkiezingen ons feestje te zijn. Verkiezingen en politieke partijen zijn niet meer dan middelen om onze doelen, de wensen van de burgers, via een ordelijk politiek proces te vertalen in wetgeving/ besluitvorming. De kiezer dient altijd de oorzaak te blijven van het politiek proces, niet het gevolg ervan.

Aan ieder van ons dus om dicht bij onszelf te blijven – en wie zou dat niet willen – en het gillen van partijen bij de op handen zijnde gemeentelijke en Europese verkiezingen niet te serieus te nemen.

Henk van Rijen

Decentralisatie

Decentralisatie is al geruime tijd een trend te noemen in het Nederlandse bestuur. Belangrijkste voorbeeld van de trend is op dit moment de enorme operatie om de jeugdzorg, zorg aan langdurig zieken/ouderen e.d. van het rijk naar gemeentes te brengen. Waarom gebeurt dit eigenlijk? Vertrouwt de rijksoverheid zichzelf niet en moeten daarom gemeentes het maar gaan doen? Het argument dat wordt aangevoerd is dat de lagere overheden deze taken beter (lees zuiniger) kunnen uitvoeren omdat zij dichter bij de burger staan. Een stelling die nooit werkelijk wordt onderbouwd. Er even van uitgaande dat gemeentes inderdaad bovengenoemde taken beter kunnen uitvoeren, kleven m.i. aan de ingezette decentralisatie nadelen.

Ten eerste zijn veel kleinere gemeentes niet uitgerust om de nieuwe taken zelfstandig uit te voeren omdat zij niet over voldoende mankracht en deskundigheid beschikken. Allerlei samenwerkingsverbanden of gemeenschappelijke regelingen tussen gemeenten zullen het gevolg zijn, waardoor het voor de afzonderlijke gemeenteraden zeer moeilijk zal zijn om het beleid te controleren. Om dit democratisch tekort op te lossen zal de roep om gemeentes her in te delen alleen maar groter worden.

Ten tweede dreigt bij decentralisatie altijd het gevaar dat er te grote verschillen tussen gemeenten gaan ontstaan. De ervaring leert dat de rijksoverheid grote verschillen op de lange termijn niet accepteert en in de afzonderlijke wettelijke regelingen tot in detail gaat voorschrijven hoe het beleid precies dient te worden uitgevoerd.

De ingezette decentralisatie is voor de rijksoverheid een win-win situatie, zij is niet meer politiek verantwoordelijk voor belangrijke taken maar bepaalt wel in hoge mate het beleid. Met als bijkomstigheid dat de decentralisatie tevens een belangrijk aanleiding vormt om tot gemeentelijke herindelingen over te gaan. De voordelen voor het rijk zijn helder; of de dienstverlening aan de burger verbetert is afwachten.

Harald Luis

*/
Bezuiniging op openbare verlichting buitengebieden Gemeente Opsterland

Even voor kerstmis 2013 kregen de bewoners aan de Tjalling Harkeswei een brief van de Gemeente Opsterland betreffende het doven van de openbare verlichting aldaar. Zo vlak voor de kerstdagen sloeg dit nieuws in als een bom. Dat de verlichting ook nog op zeer korte termijn gedoofd zou worden werd al helemaal als onacceptabel gezien.

SP lid Lies Kuyl ging gelijk over tot actie. Er werd een brief verstuurd naar Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Opsterland en verschillende partijen kregen een afschrift van deze brief. Ook haalde ze handtekeningen op aan de Tjalling Harkeswei en schreef ze een stukje naar De Woudklank. Omdat het kort dag was is met deze actie niet voorkomen dat de Tjalling Harkeswei inmiddels erg donker is geworden en dit komt de veiligheid niet ten goede.

De Tjalling Harkeswei is buitengebied en ligt van Lippenhuizen tot en met Hemrik langs de Opsterlandse Vaart. Het is een weg die veel gebruikt wordt door boeren die aan de weg wonen, maar ook door de jeugd op weg naar school van Hemrik, Jubbega en Lippenhuizen naar school. Zonder verlichting een stuk gevaarlijker met de Opsterlandse Vaart kort naast de weg.

Daarnaast is ook het stukje sociale controle naar elkaar toe moeilijker, deels omdat de woningen op veel plekken ver uit elkaar staan en deels omdat het zicht doordat het donker is een stuk minder is. Zeker in deze moeilijke tijden, waarin overvallen en inbraken sterk toenemen geeft het afsluiten van de openbare verlichting een hoop onrust. De woningen zijn een stuk inbraakgevoeliger geworden en de bewoners voelen zich niet veilig meer.

De acties van Lies Kuyl hebben inmiddels geleidt tot gesprekken op het Gemeentehuis en een toezegging dat er opnieuw gekeken zal worden naar de verlichting op de Tjalling Harkeswei.

Ik weet niet of het een met het ander heeft te maken, maar de gemeente heeft inmiddels verkeerstelling apparatuur op de weg geplaatst, waarschijnlijk om een idee te krijgen van hoe druk het verkeer is op de Tjalling Harkeswei. Het is te hopen dat de gemeente niet alleen naar het veilig verkeersaspect kijkt, maar ook kijkt naar de inbraakgevoeligheid van dit gebied en de veiligheid van de mensen die daar wonen.

Het vreemde van deze actie is dat er op andere plaatsen in Opsterland juist meer openbare verlichting is geplaatst ( Stationsweg Gorredijk, Hans de Jongweg) om de veiligheid van het verkeer te bevorderen. Ook de nieuwe moderne dubbele lantaarnpalen aan de Badweg kun je moeilijk bezuinigen noemen. Indien nodig zullen we Lies dan ook graag ondersteunen mochten resultaten uitblijven.

Van u wil ik graag weten of u nog meer plekken weet waar de openbare verlichting is uitgeschakeld

en of dat gevaarlijke situaties of de veiligheid van bewoners aantast. U kunt dit doen door een mailtje te sturen naar opsterland@sp.nl

Jolanda Geerling – van Overhagen

Stijging bijstandgerechtigden.

In 2013 zijn er 33.000 meer mensen in de bijstand terecht gekomen. Dit is een stijging van 8,7% ten opzichte van 2012. Kwamen er in 2011 nog 11.000 bij en in 2012 nog 13.000, nu is dat fors hoger en kunnen we rustig zeggen dat het kabinetsbeleid faalt. Niet alleen komt er geen einde aan de bezuinigingen, maar wordt door het blijven bezuinigen de crisis verlengt en neemt het aantal mensen zonder werk schrikbarend toe.

Er zijn in januari van dit jaar 678.000 mensen die een werkloosheidsuitkering ontvangen volgens de telling van het CBS. Dat valt mee zult u wel denken! Kijken we naar hoeveel mensen er een bijstandsuitkering ontvangen , dan komen we op 413.000 mensen. Hoeveel van die 413.000 mensen zijn daar terecht gekomen wegens beëindiging van de WW-uitkering? Nu zal niet elke bijstandgerechtigde als werkloos worden bestempeld, maar veel van deze mensen denk ik toch wel. Helemaal in aanmerking nemend dat de WW-uitkeringen zo versoberd zijn dat je voor je het weet van de WW in de bijstand zit. Veel mensen dus, die zonder dat ze er zelf iets aan kunnen doen, door de bezuinigingen van de Regering en de crisis in de bijstand terecht zijn gekomen.

Triest dat juist deze mensen dubbel gestraft gaan worden, in januari 2015 wordt de Wet, Werk en Bijstand van kracht en hierdoor worden mensen verplicht een tegenprestatie te leveren voor de bijstandsuitkering die ze gaan ontvangen. Daarnaast gaat de kostendelersnorm alsnog worden toegepast. En beste mensen het einde is nog niet in zicht, want ondanks de 'zogenaamde opleving in de economie' , blijven de staatsschulden stijgen en zal er nog harder en forser bezuinigd moeten worden om de 3%-norm te halen. Een naar mijn mening onmogelijke doelstelling, tenzij er eindelijk geld gehaald wordt bij de bedrijven en mensen die het makkelijk kunnen missen. Bedrijven en mensen die er veel minder van zullen voelen, dan al die mensen die nu drie-, vier-, vijf – of zesdubbel worden gepakt en daardoor de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen en met schulden komen te zitten. Zie hier het a-sociale beleid van de VVD en de PvdA. Wat mij betreft moet dat 100% socialer.

Jolanda Geerling – van Overhagen