Nieuwsbrief april 2014

30 april 2014

Nieuwsbrief april 2014

Aftrap van de Campagne Europese Verkiezingen in Oosterwolde.

Op woensdag 22 mei zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement. Verkiezingen voor de SP betekenen natuurlijk dat we massaal de straat op gaan en campagne gaan voeren! We gaan dat doen in het mooie en landelijke Ooststellingwerf. We roepen jullie op om met zoveel mogelijk actieve SP-ers naar Oosterwolde te komen om de aftrap van de campagne in de provincie Friesland te vieren. Dat is op zaterdag 19 april in Oosterwolde in cultureel centrum de Miente. Het programma begint om 10.00 uur en natuurlijk staat de koffie klaar.

Om goed van start te gaan hebben we daarvoor de leider van de SP-vertegenwoordiging in het Europees Parlement uitgenodigd. Dennis de Jong zal de aftrap verrichten en ons inspireren om een gloedvolle campagne te voeren. 's Morgens beginnen we het programma met een toespraak van Dennis de Jong over de Europese verkiezingen. Daarna is er volop gelegenheid om met hem in discussie te gaan. Om alvast in campagnesfeer te komen gaan we met z'n allen de straat op om Oosterwolde rood te kleuren en 100 % sociaal te maken.

Dus kom met zoveel mogelijk mensen naar Oosterwolde op 19 april!

1 mei viering

In Opsterland was er een bepaalde traditie ontstaan betreffende de 1 mei viering. Voorgaande jaren werd dit georganiseerd met de mensen van Het Damshûs en de PvdA Opsterland. Vorig jaar werden daar de SP Smallingerland en de PvdA Smallingerland bij betrokken, waarna SP Smallingerland na de 1 mei viering aangaf dit niet meer te zullen doen. Tijdens het overleg voor de 1 mei viering van dit jaar gaf PvdA Opsterland aan dat er binnen de PvdA draagvlak was om dit regionaal te gaan doen, tenzij wij het anders wilden. SP Opsterland heeft aangegeven dat we de 1 mei viering alleen weer willen vieren met PvdA Opsterland en Het Damshûs, dus weer terug naar hoe het was voor Smallingerland erbij kwam. Voor PvdA Opsterland was dit niet bespreekbaar, waardoor we hebben besloten af te zien van deelname aan de 1 mei viering.

We hebben ons besluit genomen omdat de politieke koers van de PvdA haaks staat op die van de SP. Waar het bij de SP om de mensen gaat en we uitgaan van onze drie kernwaarden Menselijke Waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit, daar zie je de PvdA steeds meer naar rechts opschuiven. De PvdA komt niet meer op voor die arbeiders en wij als SP willen en kunnen ons daar niet mee conformeren.

Als voorzitter gaat het mijn begrip ook totaal te boven. Hoe kan een Partij van de Arbeid, die er voor en door de arbeiders was/is nu met goed fatsoen nog 1 mei vieren. Ze laten al jaren hun eigen mensen, de arbeiders, zwaar in de kou staan. Ze regeren met de VVD en laten me keer op keer weer versteld staan over de rechtse maatregelen die ze als ministers of staatssecretarissen verzinnen en door de Eerste en Tweede Kamer heen rammen. Neem bijvoorbeeld de plannen van Staatssecretaris Jette Klijnsma, die op een asociale manier als een olifant in een porseleinkast, door de laatste bestaande sociale voorzieningen loopt. De WWB maatregelen betekenen de doodsteek voor onze sociale voorzieningen. Het betekent het einde aan het recht op voedsel, kleding en onderdak en zijn dat nu net niet drie grote pijlers binnen de Mensenrechten?

Om recht te hebben op een bijstandsuitkering moet je kunnen aantonen er 4 weken alles aan gedaan te hebben om werk te vinden. Je moet bereidt zijn om een tegenprestatie te leveren. Een tegenprestatie die je gaat leveren met behoud van je uitkering. Een tegenprestatie die een arbeidskracht werk ontneemt, want het zijn vaak werkzaamheden waar iemand een betaalde baan voor had.

Kortom voor mij allemaal redenen om geen 1 mei te gaan vieren met de partij die er alles aan doet om arbeiders werkeloos te maken door uitkeringsgerechtigden met behoud van uitkering het werk te laten doen van de arbeiders die daardoor werkeloos worden. Ik word hier echt pissig van. PvdA hoe durven jullie, ja hoe durven jullie dag van de arbeid te vieren. SCHANDE.

Jolanda Geerling – van Overhagen

voorzitter SP Opsterland

Met dank aan Europa!

Steeds vaker hoor ik op straat de cynische uitspraak: 'Met dank aan Europa'. Helemaal nu, zo vlak voor de Europese Verkiezingen, is het van belang dat mensen het niet alleen bij die uitspraak houden, maar ook in hun stem laten zien wat er in Nederland gaande is. En inderdaad dankzij het Europese beleid.

De grenzen zijn open gegaan en in het kader van de marktwerking mogen arbeiders uit alle landen van Europa, in alle landen van Europa gaan werken. Een kolfje naar de hand van de Multi- nationals. De mensen die het daar voor het zeggen hebben wrijven zich vergenoegd in de handen en zien het helemaal zitten. De productie moet omhoog en de productiekosten omlaag, dat alles ter faveure van een hoger winstpercentage. Joepie, we lopen binnen zie je ze denken terwijl ze nog eens flink de handen wrijven. De aandeelhouders schreeuwen hosanna en goh zeg de tweedeling wordt groter en groter.

In de bouw, in de zorg, in de tuinbouw, op de weg is het heel normaal geworden om de mensen met een vaste aanstelling te ontslaan in het kader van reorganisatie en bezuinigingen en vervolgens goedkopere arbeiders aan te nemen uit andere delen van Europa waar de loonkosten een stuk lager zijn. Er worden via uitzendbureaus in die Europese landen uitzendkrachten ingehuurd tegen de aldaar geldende uurlonen en arbeidsvoorwaarden om in Nederland te komen werken. Natuurlijk zijn die uurlonen vele malen lager dan de uurlonen die hier gelden. Daarnaast zijn de Nederlandse uurlonen ook nog eens wettelijk bepaald en is er van een eerlijke en zuivere marktwerking geen sprake meer. De gevolgen die het openen van de grenzen hebben voor de werkgelegenheid in Nederland zijn, met ook nog eens een crisis, groot. Dat we hier in Nederland die concurrentie helemaal niet aankunnen vanwege de hoge kosten van levensonderhoud, daar wordt helemaal niet aan gedacht.

De kosten van levensonderhoud in bijvoorbeeld Polen, Hongarije, Bulgarije en Roemenië zijn een stuk lager dan hier in Nederland. Deze mensen kunnen dan ook voor een veel lager uurloon werken, dan de arbeiders hier in Nederland. Door deze oneerlijke concurrentie worden de arbeiders hier gedwongen om voor een minimum loon te gaan werken, met alle gevolgen van dien.

En alsof alles nog niet erg genoeg is doet onze a-sociale regering ook nog een duit in het zakje door de sociale zekerheden tot het bot toe uit te kleden en een steeds grotere bijdrage te vragen van de gewone man. En natuurlijk, en dat hoeft eigenlijk niet eens gezegd te worden, blijven de multinationals buiten schot. Wat ze maar weer eens in de handen doet wrijven, puur uit dankbaarheid voor de o zo begripvolle regering en de o zo grote zeggenschap in het Europese Parlement. Waar ze geen strobreed in de weg wordt gelegd. Uit pure dankbaarheid worden de winsten via speciale constructies in belastingparadijzen op de bank gezet en wordt op die manier voorkomen dat er belasting moet worden betaald. Dus ik zeg het nog maar eens een keer, dit alles met dank aan Europa.

Jolanda Geerling – van Overhagen