Op mijn oude dag nog verhuizen? Ik dacht het niet!

21 april 2014

Op mijn oude dag nog verhuizen? Ik dacht het niet!

SP Opsterland gaat actie voeren tegen dreigende sluiting zorgcentra.

In de gemeente Opsterland hebben we twee zorgcentra van Zuid-Oost Zorg, namelijk De Lijte in Ureterp en De Miente in Gorredijk. Door grote bezuinigingen in de zorg en het aanscherpen van de zorgindicatienorm worden veel zorgcentra in Nederland met sluiting bedreigd. Voor Opsterland is met name zorgcentrum De Miente het zorgenkindje van de gemeente. Het zorgcentrum is hopeloos verouderd en geld voor nieuwbouw is er door alle bezuinigingen in de zorg niet. Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de kogel door de kerk is en er bekend gemaakt zal worden dat zorgcentrum De Miente wat betreft het zorggedeelte haar deuren zal gaan sluiten. Voor ouderen die nog voor zichzelf kunnen zorgen blijven de aanleunwoningen bestaan.

Met de vergrijzing in aantocht is dan de vraag aanwezig, waar vangen we dan alle ouderen op die niet meer in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Doordat er straks een tekort zal zijn voor mensen die zorg echt nodig hebben zijn wij SP Opsterland bang dat deze mensen uit hun oude vertrouwde omgeving worden gehaald en verplicht worden te verhuizen naar een andere gemeente. Het zal je maar gebeuren, moeten verhuizen uit een vertrouwde omgeving, ver weg van al je ook al oude vrienden en bekenden die nu nog dichtbij wonen en  dan zo ver weg zijn. Zeer pijnlijk voor veel ouderen, die dan op hun nieuwe en onbekende lokatie wegkwijnen.

Wij vinden dat dit niet kan en daarom gaan wij actie voeren. Bij al onze activiteiten in de gemeente Opsterland zullen wij ansichtkaarten bij ons hebben die u kunt tekenen uit protest tegen dit beleid. Wij verzamelen deze kaarten en gaan namens u protesteren tegen dit asociale beleid.

Dus als u ons ziet, vraag dan naar de ansichtkaart en vul hem in.