Jos van der Horst, eerste SP Wethouder in Friesland

7 mei 2014

Jos van der Horst, eerste SP Wethouder in Friesland

Na de gemeenteraadsverkiezingen 2014 kwam de SP Smallingerland er als grote winnaar uit. De twee zetels die ze hadden werden verdubbeld en opeens werd SP Smallingerland gesprekspartner in de te vormen coalitie.

Wij waren benieuwd hoe dat in zijn werk ging en stelden een paar vragen aan de eerste SP Wethouder in Friesland, Jos van der Horst:

1 Was je verrast dat de SP werd uitgenodigd om een coalitie te gaan vormen in Smallingerland?

Nee. Gezien het programma van de PvdA was het zeer logisch dat er in ieder geval met ons gepraat zou worden. Bovendien hebben we een winst geboekt van over de 100 % dus het signaal welke door de bevolking is afgegeven kon niet zo maar genegeerd worden.

2 Na goedkeuring van de ledenvergadering op 9 mei is de coalitie een feit en dan aan de gang met samen leven, samen werken. Ben je tevreden over dit collegeprogramma?

In de Drachtster Courant heb ik in een interview gezegd: “Socialer dan dit college , krijg je niet” Daar is geen woord van gelogen. Natuurlijk hebben we ook wel iets in moeten leveren maar het meeste hebben we binnengehaald. Bovendien zijn we begonnen te praten over wat ons (PvdA, SP, D66 en CU) qua waarden bindt. En dan kom je al gauw uit op menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, dus ja, ik ben tevreden

3 Welke SP verkiezingspunten vind je terug in dat programma?

Het op termijn afschaffen van de indicatiestelling in de zorg, Het afschaffen van de commerciële re-integratiebedrijven,het niet invoeren van koopzondagen,het ophogen van het sociaal minimum voor het toekennen van bijzondere bijstand van 110 naar 115 % Maar het allerbelangrijkste is wel: Er wordt een noodbudget van 7,5 miljoen ingesteld om de overgang en de transformatie van de Jeugdzorg,de langdurige zorg en de nieuwe participatiewet van Rijk naar gemeente zonder pijn voor de mensen te laten verlopen. Zoals we allemaal weten gaat die overgang gepaard met enorme bezuinigingen. Verder hebben we voor elkaar gekregen dat er niet bezuinigd gaat worden op sociaal/culturele basisvoorzieningen en wordt het minimabeleid met rust gelaten.

4 En dan ook nog wethouder, wanneer ben jij tevreden als wethouder? Wat is voor jou belangrijk binnen die functie?

Als SP-wethouder mag je niet eerder tevreden zijn als over 4 jaar niet alleen de werkloosheid is teruggedrongen, maar dat alle mensen in Smallingerland er weer toe doen. Dat burgers weer merken dat er naar hen geluisterd wordt en dat hun bijdrage aan de maatschappij gewaardeerd wordt.

5 Wil je nog iets kwijt wat ik niet gevraagd heb?

Tot slot wil ik gezegd hebben dat het resultaat welke de SP in Smallingerland bereikt heeft een echte teamprestatie is. Veel vrijwilligers hebben hun vrije tijd opgeofferd, niet alleen in de verkiezingstijd maar ook op andere momenten dat het nodig was er met de SP te zijn voor de mensen. Ook hebben zich uit bijna alle afdelingen in Fryslan SP-ers gemeld die mee hebben gedaan in de campagne. Dat de SP een partij is voor en door de mensen, gedreven door enthousiaste vrijwilligers, blijkt hier maar weer eens en daarvoor wil ik mijn oprechte dankbaarheid uitspreken.