SP voert actie voor de Zorg

2 oktober 2014

SP voert actie voor de Zorg

Donderdagochtend 2 oktober werd staatssecretaris van Rijn ontvangen door de verantwoordelijke wethouders van de gemeente Smallingerland bij Sunenz Centrum in Drachten (voorheen Bertilla).

Hij was daar heen gekomen als onderdeel van zijn “afbraaktour” en om te praten over de uitvoering van zijn beleid.

Ruim 60 actievoerders gaven hem hierbij een duidelijke boodschap mee. Onder de leus”Stop de afbraak, Red de zorg!” werd hem duidelijk gemaakt dat de SP, die met verschillende afdelingen vertegenwoordigd was, de vakbonden en de mensen uit de zorg boos zijn over de afbraak van de zorg.

Verzorgingshuizen worden gesloten terwijl er op de thuiszorg keihard bezuinigd wordt. De geestelijke gezondheidszorg, de jeugdzorg, de ouderenzorg en de verzorging krijgen harde klappen.

Duizenden zorgmedewerkers zullen ontslagen worden en op de zorg wordt enorm bezuinigd.

Hiermee breekt het kabinet van VVD en PvdA onze verzorgingsstaat in rap tempo af.

Mensen verliezen hun recht op zorg en zijn vanaf 1 januari 2015 afhankelijk van de gemeente waarin ze wonen.

Bij de actie werden pamfletten uitgedeeld, spandoeken getoond en flink geprotesteerd tegen de afbraak van ons zorgstelsel. Volgens een woordvoerder van de SP:”dat moet niet mogelijk zijn in een welvarend land dat zichzelf als beschaafd ziet, deze bezuinigingen en afbraak moeten zo snel mogelijk van tafel”.

De diverse media, kranten en Omrop Fryslân waren aanwezig om verslag te doen en een interview met Fenna Feenstra ( SP statenlid in Fryslân) te hebben.

De actie “Sta op voor de Zorg” in Drachten is zeer geslaagd. Iedereen werd opgeroepen om te blijven protesteren tegen het afbraakbeleid van deze staatssecretaris.

Alle mensen die hieraan meegewerkt hebben: Bedankt, strijd verder en tot ziens!

SP Smallingerland

Paul van Dijk