Nieuwsbrief Juni 2014

3 november 2014

Nieuwsbrief Juni 2014

Donderdagavond 12 juni 2014 Buurten in de buurt in Lippenhuizen.

Op donderdagavond 12 juni 2014 zijn leden van SP Opsterland aanwezig in Lippenhuizen om te Buurten in de Buurt. Tijdens het buurten in de buurt doen wij onderzoek naar huisartsenprak- tijk De Kompe te Gorredijk. Omdat ons veel klachten bereiken over het functioneren van huisartsenpraktijk De Kompe, zullen we tijdens het buurten de bewoners, waar we aanbellen vragen om een aantal vragen te beantwoorden. Op die manier hopen wij een overzicht te krijgen of de klachten die er zijn bij meer mensen bestaa. Als we dit eenmaal op papier hebben, gaan we kijken of we in gesprek kunnen gaan met de medewerkers van huisartsenpraktijk De Kompe om te kijken of er iets gedaan kan worden aan de onvrede die er leeft over het functioneren van deze huisartsenpraktijk.

Jolanda Geerling – van Overhagen

De mantelzorger moet boeten!

Wie zijn moeder of vader in huis wil nemen moet daar vanaf 2015  flink voor boeten! Kinderen die hun ouders in huis nemen worden drastisch gekort. Mensen met een laag inkomen raken al hun toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, etc.) kwijt, wanneer zij hun oude vader of moeder in huis willen nemen. Het kan de onderdakbieder zo €5000 per jaar kosten! Wat een absurde regeling!
Aan de ene kant wordt er steeds geroepen dat er meer mantelzorg moet komen. Er wordt bezuinigd op de thuiszorg en op de zorg in het algemeen. De verzorgingshuizen moeten dicht, er komen hierdoor ook minder aanleunwoningen en nu blijkt dat kinderen die zich dat aantrekken en hun oude vader of moeder ten einde raad dan maar zelf onderdak bieden, ook nog eens flink gepakt worden in hun portemonnee!

Wat wil deze regering nu eigenlijk?
De politici in den Haag zijn het spoor volledig bijster.
Er worden nieuwe bezuinigingsmaatregelen bedacht, zonder te kijken naar de uitwerking van deze maatregelen.
Den Haag focust zich volledig op de Europese verkiezingen en scheept de gemeenten straks met gigantische problemen op.

Door de verscherpte regels van de W.M.O. en door deze nieuwe wet, waarmee zowel het A.O.W.tje van de hulpbehoevende vader of moeder, als het minimumloontje van het onderdak biedende kind flink worden gekort, komen straks beide partijen zwaar in de financiële moeilijkheden.
Is dit wat de regering beoogt?

Ik woon zelf op een woonwagenkamp.
Onder woonwagenbewoners is het heel gebruikelijk je oude vader of moeder onderdak te bieden en te verzorgen.
Van verzorgingshuizen of thuishulp willen de meesten niets weten. Het is voor hen vanzelfsprekend om hun ouders te verzorgen als ze dat zelf niet meer kunnen.
Vaak komt vader of moeder dan in zijn of haar eigen wagen op het vak van de zoon of dochter te staan.
Dat is voor de gemeente hetzelfde als inwonen en dus worden beide partijen flink gekort!
En dat terwijl zij al jarenlang gekort zijn geweest, omdat het voor de ouders ook vanzelfsprekend is hun kinderen op hun vak te laten staan, zolang zij nog geen eigen wagen hebben.

Het scheelt de overheid enorm veel geld, de ouderen doen geen beroep op de thuiszorg, ze hoeven niet in een duur verzorgingshuis, de kinderen doen volop aan mantelzorg, waar deze regering zo op hamert!

Aan de ene kant dwingt de regering mensen die daar niet toe in staat zijn of dat niet willen, mantelzorg te verlenen aan hun ouders. Deze ouders willen dat vaak zelf ook niet.
Aan de andere kant wordt het de mensen die dit wel willen en ertoe in staat zijn financieel onmogelijk gemaakt.
Kan iemand mij uitleggen wat de regering hiermee wil bereiken?

Mo Brak

Politieke markt Leeuwarden goed bezocht.

Op zaterdag 17 mei was er in Leeuwarden, op De Waag, een politieke markt waar zwevende kiezers langs konden komen om te praten met leden van alle politieke partijen. Mocht men nog meer willen weten over de Europese programma's dan kon men de programma's van alle politieke partijen mee naar huis nemen om later rustig door te lezen en te vergelijken.

Om zoveel mogelijk mensen van informatie te voorzien waren van alle SP afdelingen actieve leden naar Leeuwarden getogen om SP Leeuwarden te ondersteunen. Twintig SP' ers waren de hele dag in de benen om ook de mensen die de politieke markt links lieten liggen, elders in het centrum van een verkiezingskrant te voorzien. Om er zeker van te zijn dat we zoveel mogelijk mensen bereikten hebben we auto's voorzien van flyers en fietsen voorzien van pannensponsjes.

's Morgens was Jos van der Horst, wethouder in Drachten aanwezig om vragen over Europa te beantwoorden en in gesprek te gaan met wie dat wilden, in de middag kwam Fenna Feenstra uit Sneek, de mensen bij de kraam helpen als kandidaat Euro-parlementariër, nummer 7 op de kieslijst.

Met een stralende zon was het een kleurrijke dag op de rood, groen en blauwe politieke markt, waar we gebroederlijk en gezusterlijk naast elkaar stonden en de zwevende kiezers te woord stonden. Tassen, pennen, ballonnen en pannensponsjes vonden gretig aftrek en waren erg gewild.

Het Euro kegelspel werd gespeeld en bij een hoge score kon je een SP frisbee winnen. De koek werd in Leeuwarden een stuk eerlijker verdeeld dan de verdeling van de welvaart in werkelijkheid is. Ook hebben we laten zien hoe de Europese miljarden over de balk worden gegooid en hadden we veel bijval bij onze uitleg over hoe wij de Europese Samenwerking zien. Natuurlijk is niet iedereen het met ons programma eens en ontstonden er soms pittige discussies maar dat alles gebeurde op een zonnige ontspannen manier. Hoe we ook verschilden van mening, over de zorg maakt iedereen zich zorgen en vinden we eigenlijk allemaal wel dat het uitelkaar halen van ouderen niet kan.

Schande wordt er gesproken van het verspillen van miljarden euro's met, hoge onkosten vergoedingen voor Euro-parlementariërs en het heen en weer gaan van Brussel naar Straatsburg. Al met al werd de politieke markt goed bezocht en hopen we dat we veel mensen hebben overgehaald om toch te gaan stemmen. Op 22 mei zullen we zien of onze inspanningen resultaat hebben opgeleverd.

De SP scoort goed in heel Friesland

De Europese Verkiezingen zijn voorbij en de uitslag is bekend. Waar de SP landelijk 9,6% van de kiezers achter zich wist te scharen, daar scoort de SP in Friesland heel goed. Zie hier de uitslag van de Friese Gemeentes;

Gemeente 2009- 2014

Smallingerland 8%- 12%

Dantumadiel 5% -9%

Dongeradeel 7%- 8%

Heerenveen 7%- 11%

Sudwest Fryslan 7% -10%

Harlingen 11% -13%

Leeuwarden 9% -12%

Leeuwarderadiel 7% -12%

Opsterland 9% -11%

Ooststellingwerf 8%- 10%

Weststellingwerf 7% -11%

Ferweradiel 7% 10%

Franekeradeel 7% 10%

Achtkarspelen 7% 9%

Friese Meren* 7% 9%

Het Bildt 9% 12%

Kollumerland 5% 8%

Littenseradiel 8% 8%

Menameradiel 8% 11%

* Friese Meren bestond in 2009 nog niet en viel toen onder Sudwest Fryslan.

Hoe in Opsterland per plaats de uitslagen zijn is nog niet bekend gemaakt. Wat wel duidelijk is, is dat de opkomst die in 2009 op 37% lag, dit jaar ondanks de sombere voorspellingen, 3% hoger is uitgevallen namelijk op 40%. Opsterland heeft daarmee hoger gescoord dan het landelijk gemiddelde van 37%, een compliment waard.

Een goede conclusie trekken over deze uitslag is moeilijk, daar de opkomst dus erg laag is. Grappig is dat elke partij er wel een winstpuntje uit weet te halen om het gelijk aan zijn of haar kant te krijgen. Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat de anti-Europa partijen flink gewonnen hebben, maar dat dit in het Europese Parlement nog niet voor veel veranderingen zal zorgen omdat de Christendemocraten en de Sociaaldemocraten nog steeds de grootste blijven.

Jolanda Geerling – Van Overhagen