Nieuwsbrief november 2014

29 november 2014

Nieuwsbrief november 2014

De Tweedeling

Als er gesproken wordt over de tweedeling in de maatschappij gaat het in eerste instantie over geld. En we kunnen stellen dat het verschijnsel hiermee begint maar daarmee zijn we niet compleet. Tweedeling begint met de ongelijke verdeling van geld maar heeft verstrekkende gevolgen in onze maatschappij en in ons persoonlijk leven.

De tweedeling kunnen we zien in gezondheid, bewustwording, scholing, werk, huisvesting,
betrokkenheid bij milieu, politiek enz. Kortom de tweedeling heeft een groot effect op ons mens-zijn.

Het beleid van het huidige kabinet werkt op veel punten deze tweedeling in de hand.
Je kunt het zien als twee spiralen die snel uit elkaar groeien en ieder steeds groter en/of
invloedrijker worden. Mensen met weinig geld krijgen te maken met verhoging van verschillende kosten en steeds minder inkomen terwijl het aantal miljonairs nog altijd toeneemt en deze steeds rijker worden.

Bij de gezondheidszorg zien we dat mensen met weinig geld al zover zijn dat zij afzien van medische behandelingen. Het verplicht eigen risico is vanaf 2005 gestegen van € 150,-- naar in 2015 meer dan € 400,--! Dus laten we ons niet behandelen , misschien gaat het vanzelf wel over.

Ben je geboren in een achterstandswijk dan is de kans groot dat je opleidingsniveau ook laag is. Je zult niet zo gauw een universitaire studie volgen, als je dit wel kan qua intelligentie kunnen je ouders dit niet betalen. Vervolg is dat je steeds minder kans krijgt op een fatsoenlijk betaalde baan. Door crisis en automatisering neemt de vraag naar laaggeschoolde arbeiders steeds meer af.

Door de toenemende tweedeling ontstaat er ook een groot verschil in wonen. Hele wijken worden al aangewezen als achterstandswijken, waar de schimmel op de muren staat, geen voorzieningen zijn, het buurthuis gesloten is en de bibliotheek opgeheven.

Als we deze tweedeling laten groeien zal de armoede toenemen en de werkloosheid stijgen.
Het aantal kansarmen zal toenemen, we zullen ons onveiliger voelen en de kloof tussen verschillende bevolkingsgroepen zal niet meer te overbruggen zijn.
Laten we dus het beleid van dit kabinet een halt toeroepen en kies voor een beleid wat zorgt voor een gelijke verdeling van inkomen en werk.
met sociale groet,
SPotje

RED DE ZORG:

KOM 8 NOVEMBER NAAR DEN HAAG!

Na maanden acties voeren is er een goede cao voor de thuiszorg en de verpleeg- en verzorgingshuizen. De cao regelt de voorwaarden waaronder de mensen in de zorg hun werk verrichten. Of deze mensen hun werk behouden, hangt af van de besluiten die de politiek in Den Haag en de gemeenten nemen. Onlangs werd duidelijk dat veel gemeenten de toch al rigoureuze bezuinigingen door het Rijk van 11 procent optrekken naar maar liefst 25 procent. Daardoor dreigen naar schatting 100.000 mensen in de zorg hun baan te verliezen. Om het tij te keren organiseert de Abvakabo FNV op zaterdag 8 november een protest in Den Haag (verzamelen op het Spuiplein). De FNV zet bussen in voor mensen die het protest ondersteunen. Voor meer informatie kijk op: www.fnvvoorzorg.nl/reddezorg

Toevallig is op die dag ook de jaarlijkse Nieuwe Leden-dag. We ontvangen dan weer zo’n 400 tot 500 nieuwe leden van onze partij in het Kamergebouw. Zij worden daar getrakteerd op toespraken, debat, muziek en een rondleiding. Deze editie zal korter zijn dan anders, want de aanwezigen nemen we mee naar de demonstratie

Fenna Feenstra lijsttrekker SP Fryslân

26-10-2014•Fenna Feenstra is op de regioconferentie van de SP op zaterdag 25 oktober unaniem tot lijsttrekker voor de Provinciale Verkiezingen verkozen.
Zij zal leiding geven aan het team van de SP Fryslân onder de slogan: Fryslân 100% sociaal

De dag begon met een toespraak van de penningmeester van de SP, Rosita van Gijlswijk: ‘Deze regering brengt de werkgelegenheid, economie en ons sociale stelsel ernstige schade toe’ zei zij tijdens haar openingsspeech gisteren op de regioconferentie in Leeuwarden. ‘Wij moeten de mensen overtuigen dat ons land beter af is wanneer we de lusten en lasten beter verdelen’.

SP Fryslân heeft met deze wijsheid in het achterhoofd hun verkiezingsprogramma 2015-2019 geschreven, welke op deze conferentie is vastgesteld. Tussen de agendapunten  door zong Friese blueszanger Jan Scheffer met een heerlijke doorleefde stem voor een lekkere sfeer.

De kandidatenlijst voor de provinciale werd vastgesteld en lijsttrekker Fenna Feenstra werd unaniem verkozen tot het lijsttrekkerschap. Fenna is sinds 2012 Statenlid voor de SP en woordvoerder op het gebied van verkeer en vervoer, natuur en milieu en ruimtelijke ordening. Tevens vertegenwoordigt zij Fryslân in het partijbestuur van de SP.
Zittend Statenlid Jacob W. van der Hoek uit Bakkeveen staat op plaats 2. Op de 3e plaats staat Renny Van der Heide.

Verder staan ‘onze’ Jolanda Geerling - van Overhagen uit Lippenhuizen, Harald Luis uit Gorredijk, Tomas v.d. Meer uit Gorredijk en de al eerder genoemde Jacob van der Hoek uit Bakkeveen op de lijst. Jos van der Horst is de lijstduwer, dus van hem mogen we ook wat verwachten in de verkiezingscampagne.

SP Fryslân zal gaan voor een ‘energieneutraal’ Fryslân en wil de discussie over duurzame energie, welke nu volledig vastgelopen is, weer lostrekken: ‘Niet voor grote bedrijven, maar met en voor de mensen’ aldus Fenna Feenstra.

De dag werd afgesloten met een toespraak van Nanne de Jong van Het Fries Steunpunt Uitkeringsgerechtigden.Onder het genot van een drankje en een laatste optreden van Jan Scheffer, kwam er een einde aan een enerverende dag. Het Team SP-ers in Fryslân is groter en sterker dan ooit, wij zien de verkiezingen dan ook met vertrouwen tegemoet.

Doneer uw kerstpakket aan de voedselbank.

De crisis slaat hard om zich heen, steeds meer mensen raken hun baan kwijt en velen lukt het niet om binnen een redelijke tijd werk te vinden. Doodgewoon omdat er geen werk is. Neem daarnaast ook nog eens de maatregelen in de sociale verzekeringen en voor je het weet ben je niet alleen je werk kwijt, maar zit je ook binnen twee jaar in de Bijstand. Voor veel mensen heeft dit grote gevolgen en de schulden stapelen zich op. Opeens is er geen geld meer voor de levensstandaard die je gewend was en het geld is al op terwijl er ook nog gegeten moet worden. Wat nu!

Niet alleen jij merkt het maar de voedselbanken ook. Steeds meer mensen moeten noodgedwongen een beroep doen op de voedselbanken. Ze hebben met alles wat er nog betaald moet worden aan vaste lasten niet voldoende geld over om te eten en doen een beroep op de plaatselijke voedselbank.

De voedselbank screent de mensen die een beroep doen op de voedselbanken en als je in aanmerking komt dan ontvang je elke tweede en vierde vrijdag van de maand een voedselpakket. Momenteel worden er zo'n negentig pakketten tweewekelijks uitgedeeld.

Stichting Voedselbank Opsterland is een organisatie die volledig draait op vrijwilligers met als doelstelling iets te doen aan de armoede en de verspilling. De Stichting Voedselbank Opsterland is afhankelijk van giften en donaties en kan uw hulp goed gebruiken.

Mocht u na het lezen van dit stukje een donatie willen doen dan kunt u dit storten op banknummer 1017.15.978 t.n.v. Stichting Voedselbank Opsterland, mocht u levensmiddelen willen schenken dan kunt u bellen telefoonnummer 06-21934361 of een e-mail sturen naar info@voedselbankopsterland.nl.

Jolanda Geerling- van Overhagen