Nieuwsbrief Oktober 2014

Paradys 8

8404BV Langezwaag

Thema: Decentralisaties rond ZORG, JEUGD en ARBEIDS-INPASSING

In 2015 gaat er op de gebieden van ZORG, JEUGD en BIJSTAND/ARBEID (Participatie) veel veranderen. Zo zullen o.a. veel zorgtaken van het rijk naar de gemeenten gaan.

Deze bijeenkomst nu is bedoeld om jullie te informeren over die veranderingen, welke ons allemaal aangaan. Centraal staat de vraag: Wat zijn de voordelen (zorg op maat, invoering wijkteams) en nadelen (geen recht meer op zorg, minder budget) van de overheveling van zorgtaken naar de gemeenten?

Onze inleider is Jos v/d Horst, SP wethouder in de gemeente Smallingerland.

A G E N D A:

20.00 Opening door de voorzitter

20.05 Inleiding Jos v/d Horst over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, gevolgd door een vragen -, c.q. discussieronde.

20.35 2de ronde over de Jeugdzorg

21.05 pauze

21.20 3de ronde over de Participatiewet

21.50 Conclusies en sluiting, uiterlijk 22.00 uur

U bent van harte welkom op donderdagavond 30 oktober 2014!

Natuurlijk staat de koffie/thee voor u klaar.

P.s Eind november gaan we een vervolg - bijeenkomst organiseren over de vraag wat deze veranderingen betekenen voor de burgers in de gemeente Opsterland!

Mondiale Dimensies

U begrijpt, hoop ik, dat ik – met empathie voor de ander - een mobiliserende wijze van politiek bedrijven voor- sta. Een met en voor mensen uit de eigen omgeving, die over ‘doordeweekse’ maar niet minder hardnekkige problematiek kan gaan. En. En wat?

Tja, hoe schrijf ik vanuit bovenstaande nou naar mondi- ale dimensies en de groeiende tegenstelling arm-rijk? Voor en nadat u hebt gestemd, ligt dat mooie Nederland van ons niet op een eiland. Behalve het lidmaat- schap van de EU, waar we al genoeg kopzorgen over hebben, zijn we ook nog eens lid van de NAVO. We gaan vallen onder het TTIP vrijhandelsverdrag dat de EU met de VS sluit.

Mondiale dimensies ... Zou Poetin de boef zijn en wij de goeien? Of komt dat alleen het bestaans-recht van de NAVO goed van pas? Wat is armoede? Daar kijkt een plattelands Indiër toch anders tegenaan dan iemand uit een voorstad van Berlijn. Maar los van deze relative- ring: als de vrije markt-doctrine van het kapitalisme had gewerkt, zouden de rijkdommen van deze aarde onder- tussen evenrediger zijn verdeeld, toch?

Hoe te komen tot een betere verdeling? Met welke bondgenoten? Via welke compromissen? Langs welke te nemen stappen? Vragen waarop in ons eentje geen antwoord op te vinden is. We kunnen er wel iets van vinden, maar er zijn ‘andersdenkenden’ ... Gelukkig bestaat er zoiets als een goed debat.

Wat me duidelijk is geworden: de SP is het aan zichzelf en de mensen verplicht om te proberen ook complexe zaken – en dat is globalisering zeker – te begrijpen en te duiden. ‘Wie nooit nadenkt vergist zich vaak’. Samen het er over hebben dus, ook op straat. En ik houd vol dat dat zeker beter lukt als (zie boven) zowel a), b) als c) hun plek krijgen in een warme menselijke ontmoeting.

Henk van Rijen

MAATWERK.

Door de bezuinigingsplannen van deze regering worden een aantal belangrijke taken overgeheveld naar de gemeenten. De zorg voor o.a. onze ouderen, gehandicapten en jeugd komen onder de verantwoording van de gemeente te vallen

Volgens de regering zitten de gemeenten dichter bij de mensen en kunnen daarom efficiënter en goedkoper werken. Zij bepalen de noodzaak en het budget voor de zorg die u misschien nodig heeft. Per persoon wordt bepaald waarom en hoe de zorg wordt verleend en wat het mag kosten. Dit wordt MAATWERK genoemd.

Als je nog met je rollator naar de keuken kunt schuifelen dan heb je geen behoefte aan huishoudelijke hulp volgens de hiervoor aangestelde ambtenaar. Maar misschien ben je vriendjes met deze ambtenaar, dan krijg je de noodzakelijke hulp ineens weer wel. De schizofrene buurman krijgt geen psychiatrische begeleiding meer want zijn ouders wonen vlak bij maar misschien valt er nog iets te regelen als je de weg weet. Kortom: MAATWERK betekent in de meeste gevallen willekeur.

Als je sociaal vaardig bent, de weg weet , niet opgeeft in de papierwinkel van je gemeente of gewoon een grote bek hebt krijg je veel voor elkaar! Heb je en kun je dit allemaal niet meer zo goed dan ben je overgeleverd aan de willekeur van de ambtenaar in kwestie. Per gemeente en per ambtenaar zal dit MAATWERK verschillen maar ja, je kunt altijd nog verhuizen naar een andere gemeente.

Het standpunt van deze regering is: MAATWERK betekent betere zorg voor iedereen tegen lagere kosten.

Mijn standpunt is: MAATWERK betekent altijd bezuinigen met als gevolg: willekeur, ongelijke behandeling en minder zorg. De meeste slachtoffers van MAATWERK zullen vallen bij de zwakkeren in onze samenleving! Dus lieve lezers: als je het woord MAATWERK hoort, wees dan op je hoede want meestal betekent het niet veel goeds.

Met sociale groeten,
Peke Hidma

SP voert actie voor de Zorg

Donderdagochtend 2 oktober werd staatssecretaris van Rijn ontvangen door de verantwoordelijke wethouders van de gemeente Smallingerland bij Sunenz Centrum in Drachten (voorheen Bertilla). Hij was daar heen gekomen als onderdeel van zijn “afbraaktour” en om te praten over de uitvoering van zijn beleid.

Ruim 60 actievoerders gaven hem hierbij een duidelijke boodschap mee. Onder de leus”Stop de afbraak, Red de zorg!” werd hem duidelijk gemaakt dat de SP, die met verschillende afdelingen vertegenwoordigd was, de vakbonden en de mensen uit de zorg boos zijn over de afbraak van de zorg.

Verzorgingshuizen worden gesloten terwijl er op de thuiszorg keihard bezuinigd wordt. De geestelijke gezondheidszorg, de jeugdzorg, de ouderenzorg en de verzorging krijgen harde klappen.

Duizenden zorgmedewerkers zullen ontslagen worden en op de zorg wordt enorm bezuinigd.

Hiermee breekt het kabinet van VVD en PvdA onze verzorgingsstaat in rap tempo af. Mensen verliezen hun recht op zorg en zijn vanaf 1 januari 2015 afhankelijk van de gemeente waarin ze wonen.

Bij de actie werden pamfletten uitgedeeld, spandoeken getoond en flink geprotesteerd tegen de afbraak van ons zorgstelsel. Volgens een woordvoerder van de SP:”dat moet niet mogelijk zijn in een welvarend land dat zichzelf als beschaafd ziet, deze bezuinigingen en afbraak moeten zo snel mogelijk van tafel”.

De diverse media, kranten en Omrop Fryslân waren aanwezig om verslag te doen en een interview met Fenna Feenstra ( SP statenlid in Fryslân) te hebben.

De actie “Sta op voor de Zorg” in Drachten is zeer geslaagd. Iedereen werd opgeroepen om te blijven protesteren tegen het afbraakbeleid van deze staatssecretaris.

Alle mensen die hieraan meegewerkt hebben: Bedankt, strijd verder en tot ziens!

Paul van Dijk

zeg nee tegen kernwapens

In de vredesweek (20 – 28 sept. j.l) is PAX een grote campagne gestart om een nationaal verbod op kernwapens op de politieke agenda te krijgen. We hebben minstens 40.000 handtekeningen om dit Burgerinitiatief in de 2e Kamer behandeld te krijgen.

Even een paar cijfers over kernwapens:

Wereldwijd zijn er 16.300 kernwapens, waarvan er 2.000 op scherp staan. Ook als kernwapens niet ingezet worden, zijn ze bloedlink: jaarlijks gebeuren er tientallen ongelukken en bijna-ongelukken.

Al 115 landen hebben kernwapens verboden. Nederland heeft nog een duwtje in de rug nodig om zich aan te sluiten bij de meerderheid van landen en over te gaan tot een nationaal verbod.

Met je handtekening vraag je de Tweede kamer te debatteren over ons voorstel: een nationaal verbod op kernwapens. Daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig.

In deze tijd van grote, mondiale spanningen is één wapen voldoende om een afschuwelijke humanitaire ramp te veroorzaken.

Onderteken dit burgerinitiatief op www. tekentegenkernwapens.nl

Wil je zelf aan de slag om handtekeningen te verzamelen, dan kun je een actiepakket met petitieformulieren aanvragen op : info @ tekentegenkernwapens.nl

Ane Zwerver