Nieuwsbrief September 2014

3 november 2014

Nieuwsbrief September 2014

SP Opsterland doet onderzoek naar functioneren huisartsenpraktijk De Kompe.

Naar aanleiding van een aantal klachten van inwoners van Opsterland, die gebruik maken van de diensten van huisartsenpraktijk De Kompe in Gorredijk, is SP Opsterland een onderzoek gestart naar het functioneren van deze huisartsenpraktijk. Wij vragen onze leden in Gorredijk, Terwispel en Lippenhuizen die bij deze huisartsenpraktijk ingeschreven staan, mee te doen aan dit onderzoek. De vragenlijst neemt ongeveer 5 min. van uw tijd en is te vinden op www.opsterland.sp.nl . Onder het kopje nieuws kunt u de vragenlijst vinden.

Met de resultaten van het onderzoek willen we in gesprek gaan met de medewerkers van de huisartsenpraktijk, dit om te kijken of de onvrede in de vorm van verbetering van de service kan worden weggenomen.

Namens S.P. Opsterland bij voorbaat bedankt voor uw medewerking!

Jolanda Geerling – van Overhagen

Concept Verkiezingsprogramma Provinciale Staten.

Bij deze Tribune en Nieuwsbrief treft u een uitnodiging aan voor de Bijzondere Leden-vergadering. De afgelopen zomermaanden zijn een aantal mensen druk bezig geweest om een conceptverkiezingsprogramma te schrijven. Dit programma zal uniek zijn want elke provincie heeft zo zijn eigen problemen op provinciaal vlak. Denk hier in Friesland maar aan de ganzenproblematiek, de windmolens, megastallen, kunst, cultuur en sport. Daar zal iedereen zo zijn eigen mening over hebben, waar leuke discussies uit kunnen ontstaan. Heeft u ook een mening? Maak dan gebruik van uw recht om mee te praten over het verkiezingsprogramma van de SP Fryslân voor de komende Provinciale Staten verkiezingen 18 maart 2015.

Naast inspraak over het verkiezingsprogramma kunt u ook uw mening geven over de lijst van kandidaat Statenleden. De komende maanden zijn de kandidaat Statenleden in ieder geval al druk bezig met scholing, om zodoende extra gereedschap te krijgen, om eenmaal gekozen, hun taak zo goed mogelijk uit te voeren.

De kandidatenlijst en het conceptverkiezingsprogramma kunt u vanaf 15 september lezen op

www.spnet.nl , u kunt zich daar inloggen onder uw lidmaatschapsnummer en postcode.

Jolanda Geerling – van Overhagen

Dorpsbudgetten

De gemeente Opsterland heeft vorig jaar budgetten voor elk dorp vastgesteld, na een proef in drie dorpen. Het bestuur van de afdeling was benieuwd naar de manier waarop Plaatselijk Belangen (die het geld van de gemeente in beheer kregen) met dit geld zouden omgaan. Daarom hebben we alle besturen van Plaatselijk Belang dit voorjaar een brief gestuurd met een zestal vragen:

1. Door wie wordt uw dorpsbudget beheerd?
  2. Hebt u in uw dorp bekend gemaakt dat het budget er is? Weet men waaraan het budget kan of mag besteed worden?
  3. Hoe en door wie wordt besloten waaraan het dorpsbudget wordt besteed?
  4. Hebt u zelf of derden middelen toegevoegd aan het door de gemeente verstrekte budget?
  5. Welke maatregelen of activiteiten zijn of worden uit dit budget bekostigd?
  6. Vindt u de hoogte van het budget te veel, te weinig, of precies goed?

Van de 15 Plaatselijk Belangen hebben er 7 gereageerd. De twee grootste: Gorredijk, budget € 8399,20 en Beetsterzwaag/Olterterp, budget € 7917,60 zitten daar niet bij. Ureterp, de derde in omvang met een budget van € 6389,60, reageerde met een kort briefje dat ze nog geen antwoorden konden geven.

We vragen ons af of de dorpen eigenlijk wel weten wat ze met dit geld moeten doen. Daarom hebben we die vragen gesteld en de manier van (niet) reageren heeft onze twijfel alleen maar versterkt. Misschien zou u eens bij uw Plaatselijk Belang kunnen informeren hoe het zit. Ik hoor het graag.

Jacob W. van der Hoek

j.vanderhoek@fryslan.nl

Een tandje meer, een tikje feller, een beetje dieper …

(impressie n.a.v. een SP studie weekend met als hoofdthema ‘Globalisering’)

Het grote moet niet los worden gezien van het kleine en – omgekeerd – de dingen van bij ons in de straat niet los van het totale wereldgebeuren.

Wat stellen we zelf voor zonder de ander; door niet in daad naar deze om te zien, doen we onszelf tekort.

Dit weekend heeft me er nog meer van overtuigd dat in onze SP-benadering van burgers het luisteren naar hen zeker zo belangrijk is als het (s)preken tot hen. De volgorde in zo’n 2-gesprek zou m.i. idealiter zijn a) je inleven in de situatie en overtuiging van de ander b) daarop doorvragen en als laatste c) het naar voren brengen van een goed onderbouwde SP-overtuiging.

Gaat het in de praktijk niet vaak in omgekeerde volgorde, àls we nog aan a) toekomen …? Echter, door het op de laatste manier aan te pakken ‘sparen’ we voor een publiek imago van drammers.

We lopen de medeburgers in de weg in plaats van ze mogelijk met raad en daad bij te staan.

We bereiken er ook geen SP-doelen mee. Hier moet onmiddellijk aan toe worden gevoegd dat de SP geen doel op zich is, maar een instrument voor het in de samenleving brengen van meer recht-vaardigheid, dichtbij en verder weg.

U begrijpt, hoop ik, dat ik – met empathie voor de ander - een mobiliserende wijze van politiek bedrijven voorsta. Een met en voor mensen uit de eigen omgeving, die over ‘doordeweekse’ maar niet minder hardnekkige problematiek kan gaan. En. En wat?

Tja, hoe schrijf ik vanuit bovenstaande nou naar mondiale dimensies en de groeiende tegenstelling arm-rijk?

Voor en nadat u hebt gestemd, ligt dat mooie Nederland van ons niet op een eiland. Behalve het lidmaatschap van de EU, waar we al genoeg kopzorgen over hebben, zijn we ook nog eens lid van de NAVO. We gaan vallen onder het TTIP vrijhandelsverdrag dat de EU met de VS sluit.

Mondiale dimensies … Zou Poetin de boef zijn en wij de goeien? Of komt dat alleen het bestaans­recht van de NAVO goed van pas? Wat is armoede? Daar kijkt een plattelands Indiër toch anders tegenaan dan iemand uit een voorstad van Berlijn. Maar los van deze relativering: als de vrije markt-doctrine van het kapitalisme had gewerkt, zouden de rijkdommen van deze aarde ondertussen evenrediger zijn verdeeld, toch?

Hoe te komen tot een betere verdeling? Met welke bondgenoten? Via welke compromissen? Langs welke te nemen stappen? Vragen waarop in ons eentje geen antwoord op te vinden is. We kunnen er wel iets van vinden, maar er zijn ‘andersdenkenden’ ... Gelukkig bestaat er zoiets als een goed debat.

Wat me duidelijk is geworden: de SP is het aan zichzelf en de mensen verplicht om te proberen ook complexe zaken – en dat is globalisering zeker – te begrijpen en te duiden. ‘Wie nooit nadenkt vergist zich vaak’. Samen het er over hebben dus, ook op straat. En ik houd vol dat dat zeker beter lukt als (zie boven) zowel a), b) als c) hun plek krijgen in een warme menselijke ontmoeting.

Henk van Rijen