Verslag Ledenvergadering juni 2014

3 november 2014

Verslag Ledenvergadering juni 2014

1 Opening en Mededelingen

Jolanda, weer terug na vakantie, opent. Het wordt een ronde-tafel conferentie ditmaal. Gemeld wordt de deelname van Harald en Henk aan de SP zomer­universiteit.

2 Notulen vergadering 26.05.’14

Kort Verslag: geen opm. Het verslag wordt vastgesteld en op website geplaatst.

Lange Verslag: wordt ook – onder dankzegging - vastgesteld. \JvO

n.a.v.: - Scholing ‘Heel de Mens’ in Appelscha blijkt niet door te lopen. Jacob zal navraag doen. Mo vindt Appelscha ‘n eind weg voor deze avonden. JvdH

3 Aanzet tot open avond najaar wet Wmo 2015: Al eerder (zie mei verslag) is ervoor gepleit om dan niet alleen dan het Wmo-veld, maar ook de andere decentralisaties (Participatiewet en Jeugdwet) te belichten. Het blijkt dat het ons – globaal genomen – ontbreekt aan kennis van deze onderwerpen. Toch doen we een poging om het ‘werkplan’ rond te krijgen: a Wat willen we bereiken met deze avond? Een 3-tal benaderingen (3-ledig doel): Jolanda : de SP binnen Opsterland op de kaart zetten. Burgers laten merken dat de afdeling zich om hen, hun vragen en zorgen, bekommert. Jacob: scherp krijgen wat, in de discussie over de ‘3Ds’, de politiek relevante punten zijn. Henk: Een stukje voor doorsnee burgers behapbare informatie enerzijds en daarnaast zoveel mogelijk concrete antwoorden op concrete vragen van burgers. b Wie nodigen we dan uit organisaties en of sprekers? (Meningvormend,geen besluit) Wie uit te nodigen hangt samen met wat we beogen: een heus breed opiniërend symposium of een kleinschalige info-avond met steunfunctie. We vrezen dat de organisatie van de eerste aanpak -bv met SP kamerleden- boven onze trekkracht gaat. Mogelijk uit te nodigen blijven wel: wethouder of beleidsambtenaar, Wmo-raad, CUMO, raadsfracties, en niet te vergeten: werkers uit het veld die met maatregelen te maken krijgen cq er last van krijgen. c open avond voor iedereen of alleen voor leden? Voor iedereen. d Waar gaan we de avond houden, Zou afhangen van aard avond (opgeven v?) welke media? Bv advertentie Woudklank en/of Sa. (duidelijk programma, onderwerp, sprekers etc.) e Wie willen zich hiervoor inzetten? Zover komen we niet. Niet zozeer omdat we overal ‘spoken en beren’ zien, maar eerder omdat we vragen a t/m d niet afdoende hebben kunnen invullen. We besluiten e.e.a. te laten bezinken. Intussen wil Jacob zich verdiepen in de 3 D budget-aderlating van Opsterland. Allen Mo oppert om andere thema’s te overwegen als Mantelzorg(boete) etc.

4 Landelijk en Regionaal Nieuws

Regio: -laatste overleg bracht vlgs Harald weinig vermeldenswaards. Uiteraard is nagepraat over het succesvolle verkiezingsresultaat voor EU-parlement. - Ter sprake komen nog de beoogde windmolen plaatsingen hier. Opster- land wordt hier niet bij betrokken –waarom niet? Jacob: “Draagvlak creëer je niet met een referendum, maar door het verkopen van certificaten.” Staten: Jacob: “We zijn met reces. Al onze amendementen en moties zijn ‘natuur­ lijk’ afgewezen – toch hebben we hier en daar onze punten kunnen maken.” SP kandidaten voor de PS verkiezingen worden op dit moment gescreend. Het betreffende verkiezingsprogramma komt spoedig uit.

5 Enquête huisartsenpraktijk de Kompe In groepjes van 2 hebben we geënquêteerd. Zoals Mo in haar verslagje aangeeft, was de opbrengst magertjes. Bovendien was de respons ook nog eens van dien aard dat de gehoorde kritiek hier niet de boventoon in voerde,eerder omgekeerd. Vraagstelling, timing en aanpak zijn voor verbetering vatbaar. We leren er van. Mo zal de vragenlijst eens opnieuw bezien. We zouden later de formulieren huis aan huis kunnen verspreiden en bv na een week weer ophalen. MB

6 Organisatorisch Leden aantal: van 79 naar 81 leden. (hoera 2 nieuwe leden!) Organisatie-secretaris: Onze huidige o.s. “heeft het wat gehad” met deze functie. Besloten wordt om e.e.a. voor kennisgeving aan te nemen. Intussen verdiepen we ons in een functiebeschrijving (deze zal toch wel binnen de SP bestaan?) en komen er in ieder geval in augustus op terug. JvO +? 7 Enquête De Miente/Kaartenactie:ook in augustus opnieuw behandelen.

8 Agenda

28 juni Partijraad ( Jacob heb je opgegeven)

28 juni zichtbaar C1000 Beetsterzwaag wie o wie?

07 juli Regio-overleg SWF

10 juli Verschijning Tribune juli/augustus, zonder Nieuwsbrieven.

25 juli afdelingsverslag voorzitter

26 juli SP Zichtbaar Poiesz Bakkeveen (Jolanda, Mo, Harald, Jacob)

9 Rondvraag: Geen vragen.

10 Sluiting: ± 22 uur.

De eerstvolgende vergadering is op 28 augustus a.s.. Prettige vakantie allemaal.