Meldingen Vochtoverlast

29 maart 2015

Meldingen Vochtoverlast

Eind februari van dit jaar kregen we een verzoek tot hulp binnen. De hulpvraag gaat over vochtoverlast in huurwoningen in Nij Beets.

Aan de Domela van Nieuwenhuisweg  woont een van de hulpvragers en nieuwschierig geworden naar de grootte van de problematiek, bezoekt onze voorzitter zelf de mensen die daar wonen. De ontvangst is hartelijk en al snel raken we aan de praat.Tijdens het gesprek met de bewoners blijkt dat de woningbouwvereniging op de hoogte is van de problematiek, maar het afdoet met u lucht en ventileert niet voldoende, als de bewoners aangeven niet anders dan dat te doen, wordt er gezegd centrale verwarming in het hele huis nemen. Even voor de duidelijkheid het volgende;

'De woningen aan de Domela van Nieuwenhuisweg zijn gebouwd in 1928 voor de toen gangbare bouwprijs van ergens tussen de 9.000,00 en 12.000,00 gulden. De huizen zijn inmiddels 87 jaar oud en op dubbele beglazing op de begane grond na nergens verder geïsoleerd'.

ramen op de bovenverdieping waar het hout aan het wegrotten is.

De bewoners zelf wonen er nu ruim 20 jaar en in de 20 jaar is alleen de toilet gerenoveerd. Een rondje door het huis heen geeft ons een aardig beeld van hoe erg de problematiek is en ik spreek met de mensen af hun probleem te bespreken op de eerstvolgende vergadering en dan mensen te mobiliseren om te gaan Buurten in de Buurt op de Domela van Nieuwenhuisweg van de nummers 23 tot en met 34.

Inmiddels zijn we wezen Buurten in de Buurt en zijn we bij de mensen die op dat moment thuis waren binnen geweest om te inventariseren wat de problemen waren. Er is zonder enige twijfel veel vochtoverlast. Overal in de huizen zijn zwarte schimmelplekken te vinden en heb je iets tegen een muur aanstaan dan is de kans van een hele natte muur erg groot.

We gaan kijken hoe we de mensen kunnen helpen in hun strijd tegen de woningbouwvereniging. Een eerste stap zal zijn het weigeren van een huurverhoging, die eind april weer op de mat bij iedereen zal vallen.

Omdat we inmiddels een tweede hulpvraag binnen hebben gekregen betreffende vochtoverlast aan de Bommegaerde in Beetsterzwaag en het dezelfde woningbouwvereniging betreft, zullen we ook op deze locatie gaan Buurten in de Buurt en inventariseren hoe groot de problemen daar zijn. SP Opsterland  heeft het vermoeden dat er nog veel meer woningen in Opsterland zijn met dit probleem.

Heeft u dit probleem ook en bent u ook een huurder van een woning meld u dan bij SP Opsterland, dit kan per email opsterland@sp.nl of per telefoon 0513-463762. Wilt u het liever schriftelijk doen dan kunt u uw brief sturen naar SP Opsterland, Marten Janswei 23, 8408 JB, Lippenhuizen. Wilt u bij uw melding uw telefoonnummer achterlaten zodat wij contact met u op kunnen nemen!