Verslag regioconferentie Drachten

19 april 2015

Verslag regioconferentie Drachten

Twee keer per jaar komen SP afdelingen bij elkaar op een regioconferentie om met elkaar van gedachten te wisselen over lopende acties en krijgt de staten fractie de gelegenheid om te vertellen wat ze hebben bereikt binnen de Provinciale Staten.

Zo vlak na de verkiezingen hadden we weer een afspraak met elkaar met de volgende punten op de agenda:

1. Evaluatie verkiezingscampagne.
  2. Evaluatie verkiezingsuitslag.
  3. Hoe er een coalitie kwam CDA-VVD-SP en FNP.
  4. Verkiezing Regiovertegenwoordiger.
  5. Er is genoeg voor iedereen.
  6. Op naar 200 afdelingen.

De verkiezingscampagne zijn we begonnen met een spectaculaire Flashmob in Drachten, hiervoor kwam de Nederlandse band Bots naar Drachten toe om een aangepaste versie ten gehore te brengen van het bekende nummer 'Er is genoeg voor iedereen'. Met het openen van een campagnewinkel in Drachten was de aftrap van de campagne een feit.

Optreden Bots in de campagne winkel in Drachten.

Dat de campagne een succes was bleek  tijdens de verkiezingsuitslag. SP Friesland was de grootste winnaar in Friesland en ging van 3 zetels naar 5 zetels.  Toch zijn we er ons van bewust dat er in Friesland nog veel meer winst te halen is. We zijn tevreden maar blijven actief ook buiten de verkiezingstijd zal de SP in Friesland en ook hier in Opsterland zichtbaar zijn en blijven.

Verrast waren we allemaal dat we door de informateur werden uitgenodigd om serieus te komen praten om zitting te nemen in een coalitie CDA-VVD-SP en FNP. Omdat de onderhandelingen nog volop aan de gang zijn kan hier nog weinig over verteld worden. Wat onze lijsttrekker wel kwijt wilde was dat de onderhandelingen in goede sfeer verliepen met genoeg ruimte voor elkaars verkiezingsprogramma punten en de achterliggende gedachten hierbij. De afgevaardigden van de afdelingen gaven de fractie en hun onderhandelaars het vertrouwen en de ruimte om met deze onderhandelingen door te gaan. Zodra de resultaten van deze onderhandelingen op papier staan komen we opnieuw bij elkaar om hierover te praten. Op deze nieuwe Regioconferentie zal er besloten worden of de SP fractie het groene licht krijgt om mee te doen in de coalitie.

Het programma ging verder met het kiezen van een regiovertegenwoordiger en het voorstellen van de kandidaat gedeputeerde. Over beide programmapunten vindt u op deze site een apart stukje.

Na de lunch kwam Erik Smalling naar voren om te vertellen over de actie 'Er is genoeg voor iedereen'.

Het zal niemand verbazen dat ' de Rijken steeds Rijker worden'. De vermogensongelijkheid groeit en dat heeft tot gevolg dat mensen ontevreden zijn en onrustig worden. Steeds meer mensen hebben moeite om uit te komen met hun inkomen en de groep die echt in armoede leeft wordt steeds groter. Die ongelijkheid daar moet wat aan gedaan worden, daar is zo'n beetje iedereen het wel mee eens. Maar hoe doe je dat?

• De midden- en lagere inkomens gaan minder belasting betalen, de hoogste inkomens meer.
  • We voeren een miljonairsbelasting in.
  • En multinationals gaan eindelijk gewoon belasting betalen.

Zo simpel is het!

Dus wordt er afgesproken dat we met alle Friese Afdelingen flink aan de gang gaan met de actie 'Er is genoeg voor iedereen'. U komt de SP tegen overal in Friesland met leuke ludieke acties en we delen daarbij flyers aan u uit met de vraag onze actie te ondersteunen.

Tenslotte kwamen we terecht bij het laatste agendapunt  op naar 200 afdelingen. Zoals al eerder gememoreerd hebben we gewonnen in Friesland tijdens de verkiezingen maar dat is voor ons geen reden om op onze lauweren te gaan rusten. Er is nog veel te winnen in Friesland, want we zijn het alternatief voor de kiezer die deze regering, dit kabinet zat zijn. En niet alleen de VVD en de PvdA maar ook de gedoogpartners D66, CU en SGP. De SP is de enige partij waar u als kiezer mee telt. Dus gaan wij de SP afdelingen onze best doen om Friesland nog roder te maken. Hoe? Door te kijken of we in heel Friesland SP afdelingen kunnen oprichten, dus ook op de plekken waar nu nog geen afdeling is.

Hoe meer SP rood er in Friesland is, hoe socialer het wordt. Voor de SP telt ieder mens mee.

Jolanda Geerling - van Overhagen