Einde vochtoverlast en zwarte schimmel in zicht.

21 september 2015

Einde vochtoverlast en zwarte schimmel in zicht.

Een delegatie van bewoners en bestuursleden van SP Opsterland is op gesprek geweest bij woningbouwcorporatie Elkien.

Aan het begin van dit gesprek werd er een zwartboek vochtoverlast en zwarte schimmel overhandigd . Ludiek was het doosje gezonde eikenchampignons wat aan het geheel was toegevoegd. Niet alle schimmels zijn ongezond!

Na het overhandigen van het zwartboek zijn alle partijen in gesprek gegaan, met de positieve insteek om van de problemen af te komen. Tijdens het gesprek zijn alle woningen van de bewoners die aan de actie deelnemen ter sprake gekomen en hebben we gekeken wat er het beste kon gebeuren.

Omdat bij veel woningen de vochtoverlast en zwarte schimmel al een jarenlang probleem zijn, gaat er een onderzoek komen naar de oorzaak van de klachten. Ook Elkien wil weten wat er aan de hand is en is bereid daar een onafhankelijk bedrijf voor in te huren. Er zijn een drietal bedrijven genoemd waar de bewoners samen met SP Opsterland uit mogen kiezen. Elkien toont hiermee haar goede wil. De uitkomsten van deze onderzoeken zullen meegenomen worden in verder overleg over hoe de problemen definitief op te lossen.

Bewoners aanwezig bij dit gesprek waren blij en opgelucht. Eindelijk wordt er naar ze geluisterd en eindelijk is er zicht op een oplossing en worden de klachten niet afgedaan met u ventileert niet voldoende en u stookt niet voldoende. SP Opsterland is tevreden over het open karakter van de onderhandelingen en heeft vertrouwen in het vervolg van het traject. Doel was en is het oplossen van de vochtoverlast en zwarte schimmel en een einde maken aan de ongezonde leefsituatie. De eerste stap is genomen en er zijn duidelijke afspraken. SP Opsterland gaat de bewoners die niet bij het gesprek aanwezig waren informeren over wat er is besproken. Samen met de bewoners gaan we dit traject afmaken en houden tot het eind toe een vinger aan de pols.

Voor deze mensen is de oplossing van hun problemen dus dichtbij. Voor alle andere mensen in Opsterland met vochtproblemen en zwarte schimmel zeggen we 'Het kan wel!'. En u kunt nog steeds meedoen. Want een ding is zeker, wij realiseren ons dat de huurders die nu meedoen slechts het topje van de ijsberg zijn.