Sharon Gesthuizen in Sneek

11 oktober 2015

Sharon Gesthuizen in Sneek

Zaterdag 10 oktober was Sharon Gesthuizen in Sneek om te praten over het vluchtelingenbeleid.

Iedereen praat over de vluchtelingen zo ook afdelingen van de SP. Hoe gaan we om met de vele vragen die er gesteld worden door de mensen die je tijdens het zichtbaar zijn tegen komt. Helemaal met een media die de stemming bepaald door kreten zoals deze:' Ze pikken onze sociale huurwoningen in.' Het tekort aan sociale huurwoningen in Nederland is het gevolg van het beleid van Rutte1, waar VVD, CDA en PVV alle woningbouwbedrijven toestemming gaven om sociale huurwoningen te verkopen. Cijfers wijzen uit dat er sindsdien 80.000 sociale huurwoningen zijn verkocht, waardoor er al snel een tekort ontstond in de sociale huursector.

Door de vluchtelingen zou de welvaart in Nederland aangetast worden. Over welke welvaart hebben we het dan? Hebben we het dan over de rijkdom van alle Nederlanders? Vergeten we dan even voor het gemak alle mensen die er onder de armoede grens in Nederland leven? Nog maar even een paar cijfers! Wist u dat 3 van de rijkste Nederlanders net zoveel hebben als 8 miljoen van de armste Nederlanders bijelkaar!

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om zoveel vluchtelingen tegelijk op te vangen, maar we hebben het vaker gedaan in dezelfde mate voordat het beleid tijdens Rutte 1 werd aangepast vanwege de afspraken in de coalitie VVD, CDA en PVV.

En natuurlijk moeten we onze ogen niet sluiten voor de angsten en vragen die er onder de Nederlandse bevolking leven. Ook daar moeten we voor open staan. De SP weet wat er leeft en biedt een luisterend oor en daar waar mogelijk zullen we oplossingen aandragen. Een van die oplossingen zou het investeren zijn in het bouwen van sociale huurwoningen, dan sla je twee vliegen in een klap.

1.  Je doet wat aan het oplossen van de wachtlijsten voor een sociale huurwoning.
  2. Je zorgt voor onderdak voor vluchtelingen zonder dat wachtlijsten nog langer worden en mensen nog langer op die lijst staan
  3. Je zorgt voor werkgelegenheid in de bouwsector. Een aantal onder druk staande beroepen krijgen weer werk en kunnen de arbeidsmarkt op om mensen weer aan het werk te krijgen.

Tijdens de bijeenkomst over de vluchtelingen hebben we het over heel veel dingen gehad en liet Sharon ons een reportage zien die ze had gemaakt in een vluchtelingen opvang in Apeldoorn. De link hieronder brengt u bij de reportage.

Na de pauze vertelde Sharon over haar sollicitatie naar het voorzitterschap binnen de SP. Ze vertelde hoe zij het invullen van de functie van voorzitter zag en wat ze zou gaan doen als ze werd gekozen.

Gedurende de avond was het publiek actief aanwezig en bestookte Sharon Gesthuizen met veel vragen over zowel het vluchtelingenbeleid als haar kandidatuur voor het SP voorzitterschap. Vragen die naar tevredenheid werden beantwoord. Al met al een bijzonder nuttige avond, die niet alleen leuk en informatief was, maar ook heel leerzaam.