Afscheid van Jan Marijnissen.

29 november 2015

Afscheid van Jan Marijnissen.

Foto: Jolanda Geerling - van Overhagen / Jolanda Geerling - van Overhagen

Op het XXI ste SP congres hebben afgevaardigden vanuit het hele land op grootse wijze afscheid genomen van Jan Marijnissen.

Jan Marijnissen werd door strijdmakkers van het eerste uur toegesproken via een speciaal voor deze gelegenheid gemaakte video over de lange carrière van een groot partijcoryfee. De video gaf een beeld van de roemruchte tachtiger jaren van plaatselijke groepen tot politieke partij, van eenmans fractie tot de grote winst van 25 zetels in 2006, tot nu de grootste partij op links.

Een mooie video met beelden uit al die jaren waarin duidelijk naar voren kwam hoe belangrijk Jan Marijnissen voor de partij is geweest. Kreten van herkenning en veel gelach om beelden van jonge partij kopstukken, geklap bij de boodschap van Agnes Kant, kortom een trip over memorylane.

Na de video een toespraak van Emile Roemer en de cadeautjes. Natuurlijk mocht de Gouden Tomaat niet ontbreken, zonder enige twijfel dik verdiend.

Foto: Jolanda Geerling - van Overhagen / Jolanda Geerling - van Overhagen

En wat geef je zo'n man nou voor een cadeau had men zich afgevraagd? Nou, Jan maak je borst maar nat! Op kosten van de SP mag Jan Marijnisssen een documantaire maken over een zelf te bepalen onderwerp. Zo blijf je lekker nog even voor de partij bezig grapte Emile Roemer.

In zijn dankwoord bedankte Jan Marijnissen al zijn kameraden van het eerste uur, Tini Kox en Emile Roemer. Ook dankte Jan zijn vrouw, dochter en zussen voor het geduld en het accepteren van de vele uren dat Jan druk en afwezig was.  Tenslotte nam het congres afscheid van Jan met een staande ovatie.

27 Jaren zette Jan Marijnissen in voor de SP met als resultaat de grootste op links. Dank je wel, Jan Marijnissen.