Huurwoningen van Elkien binnenkort schimmelvrij.

3 februari 2016

Huurwoningen van Elkien binnenkort schimmelvrij.

De vochtoverlast en zwarte schimmelactie, die SP Opsterland samen met huurders van Elkien voert heeft succes.

Nadat huurders jarenlang voor niets klaagden en een huurder haar klachten bij de SP in Opsterland deponeerde, zijn er door de actie in de media kenbaar te maken in totaal 17 klachten bij de SP binnen gekomen. Van die 17 klachten zijn er 13 huurder bij Elkien.  Nadat van alle huurders een dossier was aangelegd zijn we met die dossiers in de vorm van een zwartboek in overleg gegaan met Elkien.

Besloten is toen dat er in alle woningen een vochtonderzoek zou worden uitgevoerd door Trition, een onafhankelijk bedrijf door de SP aangewezen. Op 28 januari jongstleden kreeg SP Opsterland  de rapporten van al die onderzoeken digitaal toegestuurd en op  dinsdag 2 februari is er overleg geweest tussen Elkien en SP Opsterland.

Wat is er afgesproken:

• Alle huurders krijgen volgende week het rapport van het vochtonderzoek toegestuurd inclusief de aanbevelingen die Trition heeft gedaan betreffende reparaties aan de woningen. Dit rapport zal vergezeld gaan met een begeleidende brief.
  • Elkien organiseert een bewonersavond voor de huurders om de uitkomst van het rapport te bespreken. Deze avond zal waarschijnlijk ergens in maart plaatsvinden en ook SP Opsterland zal bij deze avond aanwezig zijn om de belangen van de huurders in het oog te houden.
  • Elkien zal alle aanbevelingen tot reparaties door Trition overnemen en uitvoeren.
  • Daarnaast heeft Elkien beloofd alle vochtplekken en zwarte schimmelplekken schoon te maken en te herstellen. Alle woningen worden schimmelvrij gemaakt.
  • Elkien heeft daarnaast toegezegd, dat nieuwe meldingen van vochtoverlast en zwarte schimmel worden opgelost.

SP Opsterland is blij met het mooie resultaat. Hulde aan Elkien dat ze de klachten zo serieus hebben laten onderzoeken en in het oplossen van de klachten zover gaan dat alle huurders straks een woning krijgen waar het gezond wonen is, omdat alle vochtoverlast is bestreden en de zwarte schimmel plekken door Elkien professioneel worden verwijderd.