Proefboringen naar gas in Nij Beets Ja of Nee?

21 augustus 2016

Proefboringen naar gas in Nij Beets Ja of Nee?

Vermilion wil proefboringen naar gas in Nij Beets!

Vermilion heeft een vergunningaanvraag bij de Gemeente Opsterland ingediend om een proefboring te mogen doen naar Gas op een stuk land gelegen nabij    De Ripen 19 in Nij Beets. Om te voorkomen dat er toestemming wordt gegeven zonder de inwoners van Nij Beets daarin te kennen gaat SP Opsterland onder de inwoners van Nij Beets een enquête houden om eens te inventariseren hoe de inwoners van Nij Beets daarover denken.

Op donderdag 15 september komen we tussen 19.00 uur en 21.00 uur  bij de inwoners van Nij Beets aan de deur. Wij hopen dat u dan thuis bent.

De enquête wordt gedaan op verzoek van de actie groep, die er in Nij Beets is opgestaan en de actiegroep Laat Fryslân niet zakken.

Laat Fryslân niet zakken is een  actiegroep waar alle aparte actiegroepen tegen gaswinning in Friesland zich hebben aangesloten en gebundeld om een grotere vuist te kunnen maken tegen de gaswinning in Friesland. Ook SP Opsterland is een van de actiegroepen die een vuist willen maken tegen gaswinning in Opsterland en Friesland.

Wij gaan dan ook niet als SP Opsterland langs de deuren, maar komen bij de mensen langs in een T- shirt met bovenstaand logo. We hopen met deze actie niet alleen de mening van de inwoners van Nij Beets te meten, maar ook meer actievoerders op de been te krijgen om een stukje mooie unieke historische natuur van de ondergang te redden.

Foto: Marten de Wind / Marten de Wind
Dit unieke stukje natuur moet ongerept en bewaard blijven. De gevolgen van gaswinning in deze omgeving zullen gevolgen hebben voor de natuur en dat willen we voorkomen.

Jolanda Geerling - van Overhagen